انواع درد دندان و علت آن

یکی از آزاردهنده ترین درد های جسمانی در بین افراد، دندان درد است.کمتر کسی را می توان یافت که این درد را تجربه نکرده باشد.

 

انواع درد دندان و علت آن

یکی از آزاردهنده‌ترین درد‌های جسمانی در بین افراد، دندان درد است. امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که این درد را تجربه نکرده باشد. دندان درد ممکن است آنقدر برای شما ناگوار باشد که زندگی را برایتان مختل کرده و اثرات جبران ناپذیری را برای شما به دنبال داشته باشد. اما ممکن است این سؤال برایتان مطرح شود که انواع درد دندان کدام است و علت آن چیست؟ امروز در این نوشته به بررسی کامل انواع دندان درد و علت آن پرداخته و درباره هر کدام به‌صورت مختصر و کاربردی توضیح می‌دهیم. پس تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید:

 

شایع‌ترین دلایل دندان درد

دندان درد می‌تواند در اثر عوامل مختلفی به وجود بیاید. در ادامه برخی از شایع‌ترین دردهای دندان را بررسی می‌کنیم:

 

به عصب رسیدن دندان

یکی از انواع علل درد دندان، به عصب رسیدن آن است. زمانی که دندان شما به طور کامل پوسیده شده و مشکل به ریشه دندان می‌رسد، اصطلاحاً می‌گویند دندان به عصب رسیده است. علت این عارضه به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی، این مشکل معمولاً به دلیل آسیب به لایه‌های بیرونی دندان مانند لایه‌ مینای دندان، ورود عفونت به دندان، ترک دندان، پوسیدگی دندان، التهاب لثه یا سایش دندان‌ها ایجاد می‌شود.

همچنین، برخی عوامل دیگر مانند برخورد دندان با شیء سخت، فشار دادن دندان‌ها، بیماری‌های دهان و لثه یا عفونت‌های گوش نیز می‌تواند باعث درد و حساسیت دندان شود.

علایم به عصب رسیدن دندان چیست؟

بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید دندان شما به عصب رسیده یا خیر، مراجعه به دندانپزشک و معاینه توسط اوست. اما در این میان، برخی موارد وجود دارد که نشان می‌دهد دندان شما به عصب رسیده است. شایع ترین علایم به عصب رسیدن دندان عبارتند از:

  1. درد و حساسیت: دندان به عصب رسیده معمولاً در برابر تحریکات مختلف حساسیت نشان می‌دهد. این تحریکات می‌تواند شامل مصرف غذا‌های گرم یا سرد، قرار گرفتن تحت فشار، تماس با مواد شیرین یا ترش و تماس با هوا باشد.

  2. درد نامشخص در خط لثه: اگر در امتداد خط لثه شما درد خفیفی وجود دارد و رفته رفته شدت آن افزایش می‌یابد، به احتمال زیاد دندان شما به عصب رسیده است.

  3. درد به‌صورت ناگهانی: ممکن است بعد از خوردن هر ماده خوراکی، دندان شما از خود واکنش نشان داده و به‌صورت ناگهانی درد بیاید. اگر در این هنگام مسواک زدن برای شما کارساز نبود دندان شما به عصب رسیده است.

  4. بیدار شدن از خواب در اثر درد: اگر شدت درد دندان‌تان آنقدر شدید شده که به‌صورت ناگهانی شما را از خواب بیدار می‌کند و دچار کلافگی شده‌اید، این یکی از علایم به عصب رسیدن دندان است.

  5. درد ضربان دار: یکی دیگر از انواع دندان درد، درد ضربان دار است که در این حالت، با تحریک عصب دندان، درد شدیدی به‌صورت ضربانی در دندان ایجاد می‌شود که ممکن است با فشار یا تغییر در دما تشدید شود.

    مطالعه بیشتر:‌ علایم به عصب رسیدن دندان

 

 

درد دندان بعد از کشیدن

یکی دیگر از انواع دندان درد، کشیدن آن است که می‌تواند برای افراد تا حد زیادی دردناک باشد؛ البته در نظر داشته باشید که در برخی از موارد این درد طبیعی بوده و پس از سپری شدن دوران نقاهت از بین خواهد رفت. اما گاهی اوقات درد در این مرحله ختم نمی‌شود و ممکن است افزایش نیز داشته باشد. در این زمان درد دندان بعد از کشیدن، می‌تواند دراثر موارد زیر باشد:

  • باقی ماندن بخشی از دندان درون لثه

  • باقی ماندن قسمتی از ریشه در لثه

  • ایجاد عفونت

  • درای ساکت

  • آسیب دیدن عصب فک

  • وجود دندان‌های نهفته یا نیمه پنهان 

خواندن این مطلب از وبسایت کلینیک دکتر نوربخش درباره علل درد دندان بعد از کشیدن را برای مطالعه بیشتر توصیه می‌کنیم.

 

مراقب‌های بعد از کشیدن دندان

برای اینکه بتوانید درد دندان بعد از کشیدن را کاهش داده و روند بهبود لثه‌تان را تسریع بخشید، یک سری مراقبت وجود دارد که رعایت آن ضروری است. در حالت کلی موارد زیر می‌تواند برای کاهش درد، کمک‌کننده باشد:

  1. خوردن غذا‌های سرد و ولرم

  2. پرهیز از خوردن غذای گرم

  3. عدم استعمال دخانیات

  4. پرهیز از تف کردن و مکیدن

  5. دوری کردن از مسواک زدن به مدت 48 ساعت در محل جراحی

  6. پرهیز از مصرف داروی ضد التهاب

  7. استفاده از دهانشویه پس از 24 ساعت

  8. خودداری کردن از انجام کار‌های سنگین

  9. مصرف دارو‌های تجویز شده

این اقدامات براساس بررسی‌های صورت گرفته، شدت درد دندان را کاهش داده و روند درمان شما را سرعت می‌بخشد.

 

درد دندان پر شده

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند شما را درگیر درد دندان کند، پر کردن آن است. همان‌طور که می‌دانید، هدف از پر کردن دندان یا همان ترمیم، برداشتن پوسیدگی و جایگزین‌ کردن آن با مواد مشابه دندان است که می‌تواند باعث کاهش بیماری‌های دندانی شده و دندان قدرت و توانایی خودش را حفظ کند؛ اما ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا پس از پر کردن دندان، درد به سراغ ما می‌آید؟

همان‌طور که می‌دانید، پزشک برای پر کردن دندان‌ها از مواد بی‌حسی استفاده می‌کند تا دردی احساس نشود؛ اما در هنگام پروسه پر کردن دندان، حفره‌ای در دندان ایجاد شده که همین مسأله باعث تحریک پالپ زیر عاج دندان می‌شود و درنهایت درد دندان پر شده را به همراه دارد؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که این درد‌ها موقتی بوده و پس از 24 الی 48 ساعت از بین می‌رود. مطالعه این مطلب از کلینیک دندانپزشکی دکتر نوربخش را درباره علل درد دندان پرشده به شما پیشنهاد می‌دهیم.

در غیر این صورت ممکن است درد دندان در اثر عوامل دیگر باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

حساسیت دندان

درد دندان بعد از پر کردن، یکی از مشکلات شایع دندان است که بسیار ناخوشایند است. در این حالت، دندان پس از طی‌شدن فرآیند پر کردن، به علت تحریک عصبش، در برابر تحریکات مختلف حساسیت نشان می‌دهد.

 

عدم تطبیق ماده پرکننده با دندان

ممکن است ماده پرکننده انتخاب شده برای پر کردن، با دندان همخوانی نداشته باشد و درنتیجه باعث تحریک عصب دندان شود؛ همچنین، در برخی موارد، پر کردن دندان ممکن است به دلیل نیاز به درمان ریشه دندان باشد که در این روش، عصب دندان حذف شده و درنهایت، دندان پر می‌شود.

برخی دیگر از دلایل درد دندان پر شده، می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • التهاب پالپ دندان

  • عدم پالیش کافی و ارتفاع نامناسب ترمیم

  • بسته نشدن کامل فک و فشار روی همان دندان

  • نفوذ مایعات درون دندان

  • تماس مستقیم با عصب دندان

  • و ...

در نتیجه، برای جلوگیری از درد و حساسیت دندان پس از پر کردن، بهتر است از خدمات یک دندانپزشک متخصص استفاده کنید و این خدمات را توسط پزشک مجرب انجام دهید.

 

 

جمع بندی درد دندان و دلایل آن

در این نوشته در مورد انواع درد دندان و موارد مربوط به آن مانند علایم به عصب رسیدن دندان، درد دندان بعد از کشیدن و درد دندان پر شده صحبت کردیم. در انتها در نظر داشته باشید که درمان درد دندان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در صورتی که به موقع اقدام به درمان آن نکنید، ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای شما به دنبال داشته باشد؛ همچنین به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از درد دندان، باید به بهداشت دهان و دندان خود توجه کرده و درصورت بروز هرگونه درد و حساسیت دندان، بهتر است به دنبال درمان مناسب با یک دندانپزشک متخصص باشید.